۱۳۹۲ فروردین ۲۲, پنجشنبه

انواع سیستمهای انتخاباتی

به طور کلی هیچ نظریه ی مشخصی در مورد اینکه کشورها چگونه سیستم انتخاباتی خود را گزینش کنند وجود ندارد اما روش ها و معیارهای گوناگونی در گزینش یک سیستم انتخاباتی دخالت دارد از عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گرفته تا وسعت، قلمرو حاکمیت، سطح توسعه و سطح دموکراسی یک کشور. به عنوان مثال یک پژوهشگر در یک تحقیق بیان میکند که برای انتخاب یک سیستم انتخاباتی 4 روش وجود دارد:
الف) از طریق میراث استعمار ب) طراحی آگاهانه ج) تحمیل خارجی د) به صورت تصادفی
در تحقیق دیگری عوامل دیگری مثل: حوادث تاریخی، تاثیرات خارجی، عوامل موقعیتی، و براوردهای مبتنی بر منافع در انتخابات نوع خاصی از سیستم انتخاباتی موثر دانسته شده.
در این مورد به ذکر یک مثال از یک تحلیل در دهه ی اخیر بسنده میکنیم، نگارنده در این تحقیق سابقه استعماری انگلستان را یکی از مهمترین عوامل در ایجاد سیستم های انتخاباتی گوناگون در بسیاری از کشورها میداند به طوری که بیان میدارد اگر نفوذ انگلستان وجود نداشت تنها 36 کشور به جای نزدیک به 60 کشور سیستم انتخاباتی اکثریت نسبی را انتخاب می کردند.
از طرفی بیشتر کشورهایی که در 70 سال گذشته سیستم انتخاباتی خود را اصلاح کرده اند سیستم تناسبی را انتخاب کرده اند.
با عنایت به آنچه گذشت اکنون به معرفی اجمالی انواع سیستم های انتخاباتی می پردازیم.

1- سیستم اکثریت 
سیستمی که در آن برای انتخاب یک نامزد وی باید حداقل 50% آرا را کسب کند. به طور کلی این سیستم دارای دو صورت است:
الف) سیستم اکثریت نسبی: قدیمی ترین شیوه انتخابات در اروپا که خواستگاه اصلی آن انگلستان بود. در این صورت نامزدی که نسبت به دیگران آرا بیشتری بدست بیاورد برنده است. مبنای این سیستم قاعده ی معروف (هرکس رای بیشتری بیاورد برنده است) میباشد. این سیستم تنها یک مرحله دارد که در آن تکلیف انتخابات مشخص می شود و باید ذکر کرد که تنها در حوزه های تک کرسی قابل اعمال است.
یکی از مشکلات این سیستم این است که ممکن است در تقسیم جغرافیای حوزه ها عدالت رعایت نشود و یک نامزد می تواند با حداقل رای نماینده همه شود. البته در انگلستان که مبدع اصلی این سیستم است در گذشت تقسیم بندی حوزه ها طبقاتی بود و هر طبقه اجتماعی نماینده ی خود را داشت و این مشکل به وجود نمی آمد اما در تقسیمات جغرافیایی امروز با این مشکل مواجه هستیم. مثلا در انگلستان به تعداد کرسی های پارلمان حوزه وجود دارد و گاهی ممکن است کسی در یک حوزه 20% رای بیاورد و رای او نسبت به بقیه بیشتر باشد و برنده شود، اینجا تکلیف آن 80% که به او رای نداده اند نیز بدست این نامزد می افتد. انتخابات شوراها در ایران نیز مثالی برای این فرمول است. نهایتا اینکه در این نوع سیستم پراکندگی جغرافیایی طرفداران یک حزب ممکن است به ضرر آن حزب تمام شود و یک امکان دارد یک حزب با آرا کمتری در کل کشور نسبت به حزب دیگری صاحب کرسی های بیشتری شود و این سیستم میتواند اقلیت را حاکم بر اکثریت کند.
ب) سیستم اکثریت مطلق: در این سیستم شرط پیروزی کسب ( نصف+1) کل ارا اخذ شده می باشد. این فرمول ایراد وارد بر سیستم اکثریت نسبی را برطرف میکند و نماینده از مشروعیت کافی برای احراز این سمت برخوردار میگردد. در اینجا با این مشکل روبرو هستیم که اگر کسی در دور اول اکثریت مطلق آرا را بدست نیاورد تکلیف چیست؟ برای رهیافت از این مشکل چند روش وجود دارد:
1- تکرار انتخابات تا رسیدن به اکثریت مطلق
2- انتخابات دو مرحله ای - رقابت بین دو نامزد اول در دور دوم
- محدود کردن نامزدهای دور دوم و اعمال اکثریت نسبی
- رای جایگزین (سیستم رای بدیل)
این سیستم هرچند خیلی عادلانه نیست اما موجب تشکیل سیستم های با ثبات میشود. اما در مقابل نا عادلانه بودن و حذف نا عادلانه ی اقلیتها و در نتیجه تشدید منطقه گرایی و غافل شدن نمایندگان از مسائل مهم و اساسی ملی، از مهمترین معایب این دسته از سیستم های انتخاباتی است.
2- سیستم تناسبی
مطرح شدن این فرمول در اواخر قرن 19 با مخالفت شدید محافظه کاران، جناح های انقلابی تندرو، و از همه مهمتر زمامداران و طبقه ی حاکم روبرو شد زیرا این سیستم را عامل بی ثباتی و فرقه گرایی در کشور می پنداشتند ولی عادلانه بودن آن بیشتر مورد توجه واقع شد. در این سیستم هر یک از احزاب می توانند به تناسب آرا ای که کسب کرده اند صاحب کرسی های نمایندگی شوند. این سیستم به صورت یک مرحله ای است و در آن حوزه های انتخاباتی باید به اندازه ی کافی وسیع و پرجمعیت باشند تا در هر حوزه چندین کرسی به رقابت گذاشته شود. 
در این سیستم انتخاب تعداد کرسی ها و نمایندگان روش های گوناگون دارد:
الف) روش ضریب انتخاباتی: روش محاسبه آرا در این سیستم به این صورت است که برای بدست آوردن آرا هر حوزه ابتدا خارج قسمت انتخاباتی هر حوزه مشخص میشود و احزاب به اندازه ی ضریب این خارج قسمت دارای کرسی خواهند شد. مثلا اگر در یک حوزه 3 کرسی باشد و 3000 نفر در انتخابات آن حوزه شرکت کنند ، خارج قسمت انتخاباتی در تقسیم 3000 بر 3 میشود 1000، حال اگر حزبی 2000 رای آورده باشد 2 کرسی به او میرسد. در این سیستم همواره مشکل (آرا مازاد) وجود دارد. مثلا اگر در مثال بالا حزبی 2300 رای داشت تکلیف آن 300 رای اضافی چه میشود؟ برای حل این مشکل روش های متعددی است که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم.
1- سیستم ساده که در آن هر حزبی تعداد آرا اضافی اش نسبت به آن تناسب بیشتر بود نماینده اضافه را به ان میدادند.
2- سیستم کامل یا کلی که در آن آرا اضافه را در سرتاسر کشور جمع می کنیم. مثلا حزب اول در کل کشور 3 میلیون رای اضافه آورده و حزب دوم 2 میلیون و 5 کرسی هم اضافه داریم حال مشکل اینجاست این کرسی ها را ب کدام حوزه اختصاص دهیم.
ب) معیار واحد: در این شیوه به جای شمارش آرا و تقسیم بر کرسی ها از همان اول مشخص میکنیم که مثلا برای هر 100 نفر یک کرسی وجود دارد. این شیوه 2 ویژیگی دارد، اول اینکه برای سراسر کشور یکسان است و دوم اینکه از قبل برای هر حوزه مشخص است که به جای هر چند نفر چند نماینده تعلق می گیرد.
ج) ضریب ملی: این سیستم در جاهایی است که کل کشور یک حوزه ی انتخاباتی است. در این روش کل آرا ماخوذه را تقسیم بر کل کرسی ها می کنیم (هر دو در سطح کل کشور). مشکل این روش آنجاست که استخراج ضریب بعد از پایان کامل انتخابات و شمارش تمام آرا در سراسر کشور بدست می آید که باعث طولانی شدن جریان انتخابات و بروز مشکلات میشود.
د) معیار جغرافیایی: در این سیستم بر اساس معیارهای جغرافیایی مثلا برای هر ایالت 2 نماینده بدو ن در نظر گرفتن ضریب و جمعیت و... در این سیستم ممکن است مناطق عرفی جغرافیایی در نظر نباشد بلکه مناطق انتخاباتی ویژه ایجاد کنند مثلا چند شهر یک منطقه را تشکیل میدهند مثل انتخابات خبرگان در ایران که در سطح استان ها برگزار میشود.
* سیستم تلفیقی
این سیستم را با نام های دیگری همچون (سیستم دو رای)، (سیستم اضافی) و (سیستم آلمانی) می شناسند و در واقع ترکیبی است از مزایای موجود در دو سیستم اکثریتی و سیستم تناسبی.
در این سیستم تلاش میشود از جهتی تناسب میان آرا و کرسی ها رعایت شود و از طرفی دولت های پایدار و با ثبات به وجود آیند. این سیستم از سوی کشورهای بسیاری مورد قبول واقع گردید ولی الگوی اصلی این سیستم انتخاباتی کشور آلمان است
بارز ترین خصوصیت این سیستم این است که در آن رای دهندگان دو بار رای میدهند، یکبار به نامزدهای مورد نظر خود درحوزه کوچک انتخاباتی و در مرحله دوم به فهرستس در حوزه های بزرگتر
برای توضیح بهتر این سیستم کشور آلمان را به عنوان نمونه بررسی میکنیم.
سیستم تلفیقی به صورت دو رایی از سال 1953 در آلمان به تصویب رسید. طبق قانون جدید 50% از کرسی های مجلس به نامزدهای احزاب سیاسی و 50% دیگر به نامزدهای حوزه ها تعلق میگیرد و رای دهندگان در هر انتخابات دو رای به صندوق میریزند. شایان ذکر است که تقسیم کرسی ها در میان فهرست احزاب در مرحله ی اول به شیوه ی تناسبی صورت میگیرد و رای دوم در حوزه های کوچک تک کرسی و انتخاب تنها یک نامزد از طریق سیستم اکثریت نسبی است.
احزاب برای بدست اوردن کرسی ها باید 5% آرا یا سه کرسی حوزه ی انتخابیه را بدست آورند وگرنه فاقد کرسی نمایندگی خواهند بود
منبع:

مطالب مرتبط:

۱۳۹۲ فروردین ۱۵, پنجشنبه

چهاردهم فروردین، زادروز پرنسس نور پهلوی خجسته باد

پرنسس نور پهلوی، در چهاردهم فروردین 2551 ایرانی به دنیا آمدند تا خانواده سلطنتی را به عطر وجودشان مزین کنند. ایشان فرزند ملکه یاسمین و نور دیده پدر گرامیشان رضا پهلوی هستند. جگر گوشه خانواده سلطنتی به یمن چهره تابان شان نور نام گرفتند و امروز چشم امید مردم ایران را به فردای پرتلالو خود خیره ساخته اند.
پرنسس نور پهلوی از کودکی به ورزش علاقه مند بوده و به طور حرفه یی به تمرین های ورزشی می پرداختند. ایشان همچنین در زمینه نقاشی، مانند مادربزرگ ارجمندشان علیاحضرت فرح پهلوی هنر را در خون خود داشته و دارند، ایشان همچنین به سه زبان پارسی، انگلیسی و فرانسه مسلط هستند و با زبان عربی نیز آشنایی دارند و به رغم آنکه در دیار غربت ولادت و رشد یافته اند، دستخط پارسی شان نیز زیباست که هم جای تحسین و هم شگفتی است.
با ورود به فرخنده زادروز ایشان، چهارده فروردین، این گل شکوفنده قدم به بیست و یک سالگی می گذارند، امیدواریم که والاحضرت نور پهلوی، سال آینده جشن ولادت شان را در ایران جشن بگیرند. در ایرانی که دیگر از یوغ اهریمنان اسلامی رهایی یافته و عزت و اعتبار خود را بازیافته است.
این عید خجسته را به پیشگاه مردم ایران و خانواده سلطنتی تبریک و شادباش میگویم.
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
بیخود از شعشعه ی پرتو ذاتم کردند
باده از جام تجلی صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند


پیامدهای جاه طلبیهای مصدق (شکست کودتای اسفند – بخش پایانی)


ﺑﺪﻧﺒﺎل اﯾﻦ ﺗﻈﺎهرات، در ﻋﺼﺮ روز ﻧﻬﻢ اﺳﻔﻨﺪ، اﻋﻼﻣﻴﻪ اﯼ درﺑﺎرﻩ ﻣﺴﺎﻓﺮت ﺷﺎﻩ از ﻃﺮف درﺑﺎر ﺻﺎدر ﺷﺪ ‫ﮐﻪ در ﺁن ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮد:
‫« ... اﯾﻦ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺷﺎهاﻧﻪ، ﻣﻮﺟﺐ ﻧﮕﺮاﻧﯽ و ﺑﺮوز اﺣﺴﺎﺳﺎت ﻣﻴﻬﻦ ﭘﺮﺳﺘﺎﻧﻪ از ﻃﺮف ﻗﺎﻃﺒﻪ ﻣﺮدم ﻣﺤﺘﺮم ﮔﺮدﯾﺪ ‫و ﺑﺎ اﺟﺘﻤﺎع و ﺗﻈﺎهر ات ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺗﻘﺪﯾﺮﯼ، ﺧﻮاهان اﻧﺼﺮاف اﻋﻠﻴﺤﻀﺮت هماﯾﻮن شاهنشاهی از ﻣﺴﺎﻓﺮت ‫ﺷﺪﻧﺪ. ﭼﻮن ﺧﺎﻃﺮ ﺧﻄﻴﺮ ﺷﺎهاﻧﻪ، ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ رﻋﺎﯾﺖ اﻓﮑﺎر ﻋﺎمه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰارﯼ و ‫ﻗﺪرداﻧﯽ از اﺣﺴﺎﺳﺎت ﭘﺎﮎ ﻣﺮدم، فعلا از ﻣﺴﺎﻓﺮت اﻧﺼﺮاف ﺣﺎﺻﻞ ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ.» (ﻓﺎﺗﺢ، ص 651، ﺑﻪ ﻧﻘﻞ از ‫ﻣﺘﻴﻨﯽ، ص 336)
ﺗﻈﺎهر ات ﻧﻬﻢ اﺳﻔﻨﺪ ﺑﺮ عزت و اﻋﺘﺒﺎر دﮐﺘﺮ مصدق، ﺿﺮﺑﻪء ﺳﻨﮕﻴﻨﯽ وارد ﮐﺮد و ﺑﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲِ ﺷﺎﻩ و ‫اﻃﻤﻴﻨﺎن او از  «حس شاهدوﺳﺘﯽ ﻣﺮدم»، اﻓﺰود.
وقایع اسفند 1331 را میتوان آغازی برای پایان دولت مصدق دانست
هندرسون (سفیر آمریکا) ﮐﻪ روﺣﻴﻪ و روان دﮐﺘﺮ مصدق را ﺑﺨﻮﺑﯽ ﻣﯽ ﺷﻨﺎﺧﺖ، در ﯾﮏ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﯽ دﻗﻴﻖ (ﺑﺘﺎرﯾﺦ 10 ﻣﺎرس 1953= 19 اﺳﻔﻨﺪ ١٣٣١) روند ﺣﺮﮐﺖ های ﺁﯾﻨﺪﻩء دﮐﺘﺮ مصدق را - ﭘﺲ از درﯾﺎﻓﺖ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات ‫ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ و اﻧﮕﻠﻴﺲ - ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ:
‫ «زﻣﺎﻧﯽ همه  اﻣﻴﺪوار ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ مصدق ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺸﮑﻞ ﻧﻔﺖ را ﺣﻞ و ﻓﺼﻞ ﮐﻨﺪ و مصدق ﻧﻴﺰ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن ﺧﻮد را ‫ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺮﺑﻪ ﻣﯽ ﮐﻮﺑﻴﺪ ﮐﻪ: ﺁﻧﺎن در راﻩ او ﺳﻨﮓ اﻧﺪازﯼ و ﻣﺎﻧﻊ ﺗﺮاﺷﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، وﻟﯽ اﯾﻨﮏ (ﺑﺎ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ و اﻧﮕﻠﻴﺲ) ﺑﺮاﯼ خود مصدق روﺷﻦ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ راه ﻓﺮار ﻧﺪارد. ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدهای اﺧﻴﺮ اﻧﮕﻠﻴﺲ ‫درﺑﺎرﻩ ﻏﺮاﻣﺖ - ﭼﻪ در ﺻﻮرت رد و ﭼﻪ در ﺻﻮرت ﻗﺒﻮل - ﺑﻪ ﺳﻘﻮط مصدق ﻣﻨﺠﺮ خواهد ﺷﺪ. ‫ﭘﺮﺣﺮارت ﺗﺮﯾﻦ اﻋﻀﺎء ﺟﺒﻬﻪء ملی ﮐﻪ ﺟﺰو ﻧﺰدﯾﮑﺎن دﮐﺘﺮ مصدق اﻧﺪ، ﺑﺎ اﯾﻦ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدها ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و مصدق ﻧﺎﭼﺎر اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎن همدل و همراه ﺑﺎﺷﺪ. در ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺮاﯾﻄﯽ، ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺗﺮﯾﻦ راﻩ اﯾﻦ بود ﮐﻪ او اﺑﺘﺪاء ﺑﻪ درﺑﺎر ﺑﭙﺮدازد و ﮐﺎﻧﻮن ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن ﺧﻮﯾﺶ را ﺑﺮﭼﻴﻨﺪ و ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺷﮑﺴﺖ ﻣﺬاﮐﺮات ﻧﻔﺖ را ‫اﻋﻼم ﮐﻨﺪ».
در این ﺷﺮاﯾﻄﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ دﮐﺘﺮ مصدق ﺿﻤﻦ اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻈﺎهر ات ﻣﺮدم را ﯾﮏ  «ﻏﺎﺋﻠﻪ» و  «ﺗﻮﻃﺌﻪ اﯼ ﺑﺮاﯼ  ‫ﻗﺘﻞ او» ﻧﺎﻣﻴﺪ، در زﻧﺠﻴﺮﻩء عصبیت ها و ﻋﺼﺒﺎنیت ها، ﺁﺧﺮﯾﻦ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ و اﻧﮕﻠﻴﺲ را در 29 اﺳﻔﻨﺪ ١٣٣١ رد ﮐﺮد ... و ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ: همه ﺗﻼش ها و اﻣﻴﺪها و ﺁرزوهای ملی ﺑﺮ ﺑﺎد رﻓﺖ.
 قسمتهایی از کتاب ‫«دﮐﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺼﺪق ﺁﺳﻴﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻳﮏ ﺷﮑﺴﺖ» نوشته علی میرفطرس

مطالب مرتبط:

۱۳۹۱ اسفند ۱۶, چهارشنبه

افغانستان پادشاهی در دهه شصت، و سیاست اسلامی کردن خاورمیانه توسط آمریکا و انگلیس

افغانستان پادشاهی در دهه شصت میلادی به سرعت در حال پیشرفت و گذار به سمت مدرنیسم بود اما با سیاست ضد کمونستی آمریکا و انگلیس (موسوم به کمربند سبز) که برای کشورهای خاورمیانه و خصوصا همسایه های شوروی تدارک دیده شده بود افغانستان با سرعتی باور نکردنی به قهقرای واپسگرایی سقوط کرد، بر اساس این سیاست برای مقابله اصولی با کمونیست کشورهای منطقه باید اسلامی میشدند، در ابتدا انگلیسیها به کثیفترین شکل ممکن پاکستان را از هند جدا کردند و اولین حکومت اسلامی جهان را پایه گذاری کردند سپس از آنجا که انگلیسیها حکومت پادشاهی را تنها برای کشور خود میخواهند، افغانستان و ایران پادشاههی را هدف قرار داده و با همکاری نزدیک آمریکا این دو کشور را هم اسلامی کردند، اما وقتی نوبت به ترکیه رسید ارتش ترکیه با هوشیاری، متوجه قضیه شد و با کودتایی خونین تمامی اسلامگرایان را قلع قمع کرد تا خطر سقوط ترکیه به قهقرای تاریخ رفع شود.
پس از شکست اسلامی کردن ترکیه و روی کار آمدن دولتهای جمهوری خواه در آمریکا، پرژه اسلامی کردن خاورمیانه متوقف شد تا اینکه در چند سال گذشته بعد از روی کار آمدن اوبامای دموکرات و خم و راست شدنهای ایشان برای مسلمانها و اسلامگرایان متاسفانه این سیاست دوباره از سر گرفته شده است و تا این لحظه کشورهای مصر و تونس در دوران اوباما اسلامی شده اند (هر چند این بار آمریکا و انگلیس اسلام میانه رو را ترجیح میدهند). 
متاسفانه باید گفت حزب دموکرات در آمریکا همچنان از کمونیست وحشت دارد و برای مقابله با آن کم هزینه ترین راهها را برای آمریکا، که فاجعه بار ترینها برای کشورهای منطقه بوده در پیش گرفته است، فاجعه اسلامی شدن کشورهای منطقه باعث عقب افتادگی فرهنگی اجتماعی سیاسی کشورهای منطقه شده عقب افتادگی هایی که جبرانشان دهها سال زمان میبرد.

تصاویری از افغانستان دهه شصت (بی بی سی فارسی که خود را رسانه ای بی طرف و متعلق به همه فارسی زبانان میداند هیچ گاه اسمی از دوران شکوهمند پادشاهی در ایران و خصوصا افغانستان نمیاورد تا مردم این دو کشور برای همیشه هویت اصلی خود را که تنها راه پیشرفتشان است فراموش کنند شوربختانه این سیاست در مورد افغانستان بسیار موفق بوده اما در ایران مردم روز بروز به هویت اصلی خود علاقمندتر میشوند و سیاست کثیف بیبیسی برای مردم آشکارتر میشود).

و اما چند تصویر ناراحت کننده از افغانستان 2012