۱۳۹۲ تیر ۲۰, پنجشنبه

خاطرات یک راننده از زمان شاه

چندین سال بود که پدرم به عنوان شوفر برای رانندهای دیگه کار میکرد تا اینکه در سال 53 گواهینامه پایه یک گرفت و میخواست دیگه برای خودش کار کنه و من رو هم شوفر خودش کنه، بعد از پرس و جو بهمون گفتند در تهران دولت به رانندها، تریلی قسطی میده، این بود که رفتیم تهران، در اونجا بهمون گفتن برای تحویل تریلی باید گواهینامه پایه یک و یک برگ رونوشت شناسنامه داشته باشی و هزار تومان هم برای تکمیل پرونده باید تحویل بدی.
پدرم گواهینامه و رونوشت شناسنامشو به همراه هزار تومان پول، تحویل مسئول اونجا داد و گفت: همین؟! چیز دیگه ای لازم نیست؟! مسئول اونجا گفت نه! امروز دیگه دیره فردا بیایید تریلی رو تحویل بگیرید! زمان اون خدابیامرز اینطوری بود، بدون هیچ ضامن و برو بیایی در کمتر از یک روز فقط با یک گواهینامه پایه یک و رونوشت شناسنامه و هزار تومان، یک تریلی نو به پدرم دادند!!
خلاصه ما فردا رفتیم تریلی رو تحویل گرفتیم و قرار شد بعد از دو سال پرداخت قسطهاش شروع بشه! شروع کردیم باهاش کار کردن، از بندر شاهپور بار میاوردیم تهران و هر سرویسی 1200 تومان میگرفتیم الحمد الله همیشه هم کار بود و هیچ وقت بیکار نمیشدیم، بعد از دو سال وقتی رفتیم قسط تریلی رو بدیم، 18 حلقه لاستیک مجانی بهمون دادن و گفتن مشکل دیگه ای ندارین؟ تو این مدت تریلیتون خراب نشده که مجبور بشید از خودتون خرج کنید؟! گفتیم نه مشکلی نداشتیم!! 
واقعا چه دورانی بود همه به همدیگه اطمینان داشتند دروغ تو کار هیچ کس نبود! خدا رو شکر با همون تریلی اموراتمون خیلی خوب میگذشت، واقعا مثل شاه زندگی میکردیم، ایران اون موقع بهشت بود، همه از خارج میومدن ایران کار میکردند، کارگرهای بخش بارگیری بیشترشون کره ای فیلیپینی هندی و... بودند مردم خود ایران کمتر تن به کارگری میدادند، همه جا پر بود از کارگرهای خارجی!!
خلاصه انقلاب شد و ما هم تریلی از دستمون رفت و پدر هم فوت شد، من هم شدم راننده تاکسی، الان به جون بچه هام صبح تا شب تو خیابونها میچرخم برای روزی بیست هزار تومان! به ارواح پدرم قسم مثل سگ زندگی میکنیم، دیروز رفتم 17 هزار تومان دادم یه دونه مرغ، وقتی داشتم 17 هزار تومانو میشمردم انگار دنیا رو سرم خراب میشد، خدا شاهده به مرگ بچه هام الان سه ماهه گوشت قرمز نخوردیم، یواش یواش دارم دیوونه میشم اصلا نمیدونم چیکار کنم، همه درها به روم بسته است.

نوشتارهای مرتبط:

۳۸ نظر:

  1. اگر جناب شاه تریلی مفتی را در اختیار شما نمی گذاشتند ( اخوی ایشان با پول دولت تعداد زیادی تریلی خریده بودند و پورسانت آن را گرفتند تریلی ها چون راننده به انداره کافی در کشور نبود زیر باران و آفتاب سالها بی استفاده ماندند) شما هم تریلی را چون سخت بدست آورده بودید آسان از دست نمی دادید و ممکن بود حالا یک بنگاه بار بری با چندین تریلی داشته باشید هیچکس با مال مفتی و صدقه به جائی نمی رسد صدقه فقط مال معلولین است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این آقا میگه کشور به راننده لازم داشته که مفت تریلی دادند ، پس در رابطه پیکان چی که همین طور بود ؟ تو خیابانها حتماً ماشین کم بوده ، و یا تاکسیها که بنز ۱۸۰ و ۱۹۰ بود حالا شده پراید؟ آن موقع مردم به چیزی که داشتن راضی بودن ، نه مثل الان که همه بیشترُ بیشتر بخوان ، آن موقع احتیاجی به بنگاه باربری نبود ، هر وقت میروندی میرفتی بازار تربار بار بود بارو میزد میرفتی نزدیک بندر خالی میکردی میرفتی اسکله بار میزدی برمی گشتی ، مثل حالا بزنو ببند نبود با چاپلوسی دروغ بری چهارتا تریلی بگیری یک جا بگری بنگاه باربری باز کنی بارهای خوب برای خودت نگه داری بارهای سنگین بد را بدی به چهارتا راننده بد بخت ،آن موقع هر کس آقای خودش بود چون زیاده خواهی چاپلوسی نبود ، در رابطه خرید تریلی که میگی خریده شد پورسانتش گرفته ، و همش باد کرده بود ، هنوز بارهای سنگین را ماکها میکشن ، بنز هنوز دارن راه میرن ولووها هنوز دارن میدون ،۵۰ تا ۶۰ سال ازعمرشون میگزه،کار کوشتهای این دوره هم رفتن خریدن عویکو و بنزهای مایلر، عویکوها که تکوتوک میبینی مایلرها هرچی هم مونده از کفی به ۱۰ تن تبدیل شدن چون زیر کفی می موند ، سر بالای رو که میدید از یک کیلومتری لنگاش وامیشود، حالا هم که تمام جاده شده ماشینهای چینی و کوریی بنزینی ، ما مردم و مملکت خوبی داریم فقط این بزن ببندها و نداشتن مدیران کارکوشته ما را به اینجا کشیده ،

      حذف
  2. toam alan maloome az oon aghazadeha hasti alan delet khoshe ke harfe ziadi mizani.harchi ashghale avazi late ravan jensi bood bade enghelab be noono nava resid.

    پاسخحذف
  3. Berinid beh islam wa goran hamed che dorost misheh , RIDAM to rohe on mohammad wa alle mohammad

    پاسخحذف
  4. صدقه مال کیه؟این چه حرفیه فدات شم؟

    پاسخحذف
  5. Baraye sorakhe KONAM salawate boland befrestid

    پاسخحذف
  6. خدا پدر شاه و خاندان پهلوی را بیامرزد که با مردم مثل انسان رفتار می کردند و همه اقداماتشان در جهت اعتلای ایران و ایرانی بود ولی این ملت خواب نمک نشناس لگد به خوشبختی خود زدند و با کفران نعمت دچار این حکومت ظالم اخوندی شدند تا قدر عافیت بدانند.

    پاسخحذف
  7. وقتی سیکل خودرا در سال 1350 گرفتم با دوستان خودم تصمیم گرفتیم بریم اموزشگاه گروهبانی نیروی هوایی ثبت نام کنیم که برادرم مانع شد و گفت بزار تا دیپلم بگیری اگر کنکور قبول شدی که ادامه تحصیل بده واگر قبول نشدی برو دانشکده نیروی هوایی که به جای گروهبان افسر بشوی.من به حرف برادرم گوش کردم و نرفتم ولی دوستانم رفتند و بعد از آموزش اولیه دراموزشگاه نیروی هوایی برای ادامه اموزش به کشور امریکا اعزام و بعد ازاتمام تحصیل در امریکا به کشور باز گشتند و با درجه گروهبانی در نیروی هوایی مشغول به کار شدند و هنوز به سن 18 سالگی نرسیده بودند با حقوق بسیار خوبی که می گرفتند برای خودشان کلی تو محل اقایی می کردند و تازه به زبان انگلیسی هم مسلط شده بودند.ولی اکنون یک نوجوان بامدرک سوم راهنمایی که هیچ حتی یک جوان برومند با مدارک لیسانس و فوق لیسانس هم در به در دنبال کار می گردد و با سرافکندگی باید پول توی جیب از پدرش بگیرد.حالا تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل تا فرق حکومت شاه با حکومت سراسر نکبت ملایان را دریابی.

    پاسخحذف
  8. به نظر من پول اینترنت و فیلتر شکنت رو بده برو گوشت قرمز بخور

    مرد حسابی، نه اون موقع انقدر خوب بوده نه الان خیلی بد

    تو خود امریکا هم کسی که زیاد کار کنه پولداره یه عده هم فقیر هستن، منتها فقیر ها به اینترنت دسترسی ندارن
    D:

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شما دوزارتیت کج برو سافکاری بده سافش کنن ، این کفتهای یک راننده تاکسی که صبح تا شب میدو ،شب هم جنازش میرسه ، ببین بچه جون اول مطلب بگیر بد احزار نظر بکن ، آره این گفته از طرف راننده ست کس دیگه ای اینو نوشته ، حالا خوب تصمیمی گرفتی نظرتو پاک کن ،یا حرفتو پس بگیر ،

      حذف
    2. شاه امتیازاتی داشت و معایبی
      امتیازات:1-در زندگی خصوصی مردم دخالت نمی کرد. با شادی و شادمانی مردم مشکلی نداشت چون حکومتش دینی نبود.2-اصلاحات ششم بهمن ایشان واقعا مفید بود مخصوصا دادن حق رای به زنان که این مورد بیشترین انگیزه آخوندها برای تشدید مبارزه با او شد.3-در زمان شاه تحصیلات تقریبا مجانی شد.4-استخدام در سازمان های غیر سیاسی و غیر امنیتی در زمان ایشان البته از وقتی درآمدهای نفتی کشور بالا رفت برای اکثر تحصیلکردگان امکانپذیر بود.5- خانم فرح انصافا زن خوبی بود و بیشتر مشوق کارهای هنری و فرهنگی بود .
      معایب:1-شاه اصلا ارتباطی با مردم نداشت و اعتمادی هم به آنها نداشت مخصوصا بعد از جریان 28 مرداد 32 تکیه گاه قدرتش عمدتا ساواک و نیروهای نظامی بودند.2-شاه به شدت از دولت آمریکا خصوصا دموکراتها هراس داشت و مرعوب آنها بود.3-شاه در داخل به صورت بیمارگونه ای از کمونیست ها می ترسید اماقدرت آخوندها را دست کم میگرفت و برای مبارزه با کمونیست ها دست آخوندها را تا حد زیادی باز گذاشته بود.4-شاه خصوصا در سالهای آخر به شدت تحت تاثیر اطرافیان چاپلوسش خودبزرگ بین و متفرعن شده بود.5- شاه به تدریج سیاستمداران استخوان دار و ریشه دار را خانه نشین کرد و نهایتا نخست وزیر محبوب یک دیکتاتور یعنی هویدا را کشف کرد و سیزده سال ایشان نخست وزیر بود مردی چاپلوس و بی اراده و بله قربان گو.6- انتخابات مجلس شورای ملی هم به صورت کاملا فرمایشی بود و تعدادی افراد متملق سالها به عنوان نماینده مردم در چاپلوسی برای شاه و اجرای منویات ملوکانه با هم مسابقه میگذاشتند .در مراسم به صورت تهوع آوری دست اورا می بوسیدند و از ساواکش هراس داشتند .7-برادران شاه و خواهرش اشرف از نظر مالی فاسد بودند و افراد ناسالمی گرد آنها جمع بودند.8-مراسم دوهزار و پانصد ساله نمایشی مسخره بود و ولخرجی شبیه کارهای امپراتوربوکاسای آفریقای مرکزی.9-بدترین کار او تشکیل حزب فرمایشی و زوری رستاخیز و انحلال دو حزب باز هم دولتی ایران نوین و مردم بود .اوج نخوت و خود بزرگ بینی ایشان.10-ساواک شاه برای کوچکترین حرف یا حرکت اعتراضی افراد را جلب و کتک میزد و تحقیر میکرد.
      موارد دیگر را سایر دوستان میتوانند شرح دهند.

      حذف
    3. بیشعوری به سواد و پول و ... ربطی ندارد. بیشعوری و چرندیات تحویل میدی. انگار مردم نمیفهمن جشنهای 2500 ساله برای چه بود و ایران چقدر از آن سود برد.
      گوسفند نباش جانم

      حذف
  9. این آقا میگه کشور به راننده لازم داشته که مفت تریلی دادند ، پس در رابطه پیکان چی که همین طور بود ؟ تو خیابانها حتماً ماشین کم بوده ، و یا تاکسیها که بنز ۱۸۰ و ۱۹۰ بود حالا شده پراید؟ آن موقع مردم به چیزی که داشتن راضی بودن ، نه مثل الان که همه بیشترُ بیشتر بخوان ، آن موقع احتیاجی به بنگاه باربری نبود ، هر وقت میروندی میرفتی بازار تربار بار بود بارو میزد میرفتی نزدیک بندر خالی میکردی میرفتی اسکله بار میزدی برمی گشتی ، مثل حالا بزنو ببند نبود با چاپلوسی دروغ بری چهارتا تریلی بگیری یک جا بگری بنگاه باربری باز کنی بارهای خوب برای خودت نگه داری بارهای سنگین بد را بدی به چهارتا راننده بد بخت ،آن موقع هر کس آقای خودش بود چون زیاده خواهی چاپلوسی نبود ، در رابطه خرید تریلی که میگی خریده شد پورسانتش گرفته ، و همش باد کرده بود ، هنوز بارهای سنگین را ماکها میکشن ، بنز هنوز دارن راه میرن ولووها هنوز دارن میدون ،۵۰ تا ۶۰ سال ازعمرشون میگزه،کار کوشتهای این دوره هم رفتن خریدن عویکو و بنزهای مایلر، عویکوها که تکوتوک میبینی مایلرها هرچی هم مونده از کفی به ۱۰ تن تبدیل شدن چون زیر کفی می موند ، سر بالای رو که میدید از یک کیلومتری لنگاش وامیشود، حالا هم که تمام جاده شده ماشینهای چینی و کوریی بنزینی ، ما مردم و مملکت خوبی داریم فقط این بزن ببندها و نداشتن مدیران کارکوشته ما را به اینجا کشیده ،

    پاسخحذف
  10. برای اون خوانندگانی که در نظراتشان به ساحت اسلام و قران اهانت کردند واقعا متاسفم و از خداوند متعال هدایت انان را خواستارم.

    پاسخحذف
  11. پدر جان با دسته کور ها طرفی ؟ یا داری واسه خودت جوک وطنزمی نویسی؟ یکی از سیاهترین دوران تاریخ ایران همان دوران تعریفی شما در زمان پهلوی بود که البته دردوره بعد یعنی جمهوری اسلامی بدتر شد . همین . ما مثل اینکه عادت کردیم از بد به بدتر برویم ودوباره با فانوس دنبال اون بد قبلی بگردیم ! حل مشکل جامعه مریض ما با کرم الکاتبینه !

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آقا عزیز شما فکر میکنید مردم کور کر هستند ، در رابطه همین تریلیها حقیقت داره چون نسل من ۷۰ سال تو این کار رانندگی هستند که پدرم و پدربزرگم تریلی داشتن و داریم، بهش میگفتن برو یکیشو بگیر بده دست شوفر می گفت نمی خوام همین یکی بسمه دوبال دردسر نیستم ،و حالا میگه اگر میدونستم به اینجا کشیده میشه میگرفتم بیشتر از یکی دوتا میگرفتم، از نظر مردم عادی یک جامعه زندگی آن زمان کفیت خیلی بهتر از ایندوره داشت ، اما از نظر سیاسی یا گروهکی شاید نه،

      حذف
    2. پاسخ به Nick Nikka :

      بله، برای وطن فروش های خائنی مثل تو که بساط خرابکاری و خیانت شون جمع شده بود، دوران سیاهی بوده، اما برای اکثریت مردم ایران دوران امنیت و آسایش و رفاه بود. در اون دوره فقط وطن فروش ها و جاسوس ها و امثالهم بودند که همیشه از اوضاع ناراضی بودند.

      حذف
  12. chon messale sadeh zadi ,man ham messale sadeh mizanam vaghti beh sinama miraftim hatman bayad ba soroode shahanshi az ja boland mishodim,digar kam mandeh bood dar tovalet ha ham sorood shahanshi begozarand dorosst messle inkeh mikhasstand in baba ra beh mardom emaleh konand dorosst messle hamin akhoondhaye pofuze ba uon esslame goheshan.

    پاسخحذف
  13. یارو میگه چون راننده لازم داشتن تریلی می‌دادن !!! آخه به همچین احمقی چی‌ باید گفت ؟ هیچی‌ چون کینه و نفرت بد دردی هست و درمان نداره زمان اون خدا بیامرز ایرانی‌ حرمت داشت آدم حساب میشد اگر کسی‌ چیزی قسطی می‌خواست بگیره به چشم دزد و کلاه برادر نگاش نمیکردن که به قول بعضیها لازم باشه منّت بکشی که چندتا کون نشسته بیاد ضامنت بشه که مبادا بعد از گرفتن پراید لگن از این مملکت فرار کنی‌ مساله اینه نه این که راننده لازم داشتن بدبخت !!! در ضمن یه سوال نمیدونم شما هم متوجه شدید یا نه توی فیس بوک و شبکه‌های اینترنتی‌ اجتماعی %۸۰ %۹۰ درصد کسانی‌ که از ملاها طرفداری می‌کنن وضع مالیشون خوبه به نظر شما اینها همون آقازاده‌های دزد و رانت خور و کلاه برداره آخوند و سپاه و حالی‌ بازاری بی‌ پدر و مادر نیستن که دستشون توی جیب مردم بی‌ نواست و نگران مخارج زندگی‌ و هزار تا کوفت و زهر مار دیگه نیستن و بیکار و علاف توی ننت می‌چرخن هم حالشون رو می‌کنن هم واسه آخوند دستمال می‌کشن ؟؟؟!!!

    پاسخحذف
  14. یکی بگه اگه اوضاع این قدر خوب و عالی بود و همه این قدر شاهانه زندگی می کردند ، پس چی شد که انقلاب شد و این جوری شد؟ لطفا کمی فکر کنید و پاسخ بدهید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. چرا اینجوری شد ،البته هر کسی نظری داره هر کسی تاریخ را به مزاج خودش برداشت می کنه، از نظر من روزی که شاه گفت به چشم آبیا دیگه باج نمیدیم ودیگه به انگلسیها نفت وجنس ارزون نمیدیم اینجوری شد ، که آقای خمینی رو از رادیو بی بی سی فارسی تبلیق کردن تا به اینجا رسید ، من نه طرفتاری از شاه بی خرد میکنم نه از اینها ، مملکت و مردم ما دل سوز واقعی که تا آخرش بره وجا نزنه میخاد، شاه ایرادای زیادی داشت اما برای مردم عزت وغار خرید در خارج از کشور، شاه دل سوز بود اما بیخرد بود جا زد،اینها جا نمیزنند اما همه چیز مردم را گرفتن ، مقصر اصلی هم خودمان هستیم ، چه شاه چه امام چه کورش چه داریوش وچه رستم هر کس را که قبول داریم بُت میشه برامون می پرستیمش ، مشکل ما حزب الله یها و ما سلطنت طلب ها ووووو ماها همینه بت پرستی ،ببین افغانستان ۷۰ ، ۸۰ سال جنگ تو کشور دارن چون متحد نیستن نمیدونن چی میخوان ، ما هم همینطور تا دست از بت پرستی برنداریم همین هست ،اینها هم برن یکی میاد با اسم جدید و میشه بت مملکت اینقدر بهش قدرت میدیم که دیگه کسی جلو دارش نیست دوران شاه یک گروهبان موفنگی اینقدر قدرت داشت بین مردم که کسی جرعت بدگویی از شاه نداشت حالا هم کسی جرعت نداره با بچه حزب الله همسایه از مدیریت کشور گله کنی ، دست از بت سازی بردایم

      حذف
    2. همون جوری که یک سرباز آشخور شاه مملکت شد همون جوری هم انقلاب شد

      حذف
    3. اَل ترها و اَل شِرها انتم من شِر و وِرها.

      آخه احمقهای مفت حور ساندیس خور شما رو چه به اومدن به این سایتا. برین سایت صیغه و ساندیس و اینجور چیزا. گوساله رو چه به دانشگاه
      گوسفند رو چه به اتاق مطالعه
      شاه همونیه که پس از 37 سال گه خوریهای شما الان جوونا می پرستنش برین بترکین که از همین سوختین و به قول امام بر حقتان احمدی گشاد: آب رو بریزین همونجا که میسوزه...

      حذف
  15. لطفا چاخان نکنید آنزمان هم نکبت بود -پارتی بازی و فساد اداری گسترده بود یک پاسبان در شهرستان برای خود حکومت میکرد. برنده شدن در مناقصه های سطح بالا با دادن پورسانت به برادران شاه امکانپذیر بود.رشوه در تمام سطوح رایج بود و علاوه بر اینها آزادی انتقاد نبود .آزادی کتاب خواندن نبود. در سالهای 50 تا 55 نفت گران شد جمعیت کم بود بقولی هرجا ببارد بدرزد کمی وضع کارمندان دولت خوب شد و کامیونهایی هم به برخی در مقطعی واگذار شد اما این نشان خوب بودن و سالم بودن حکومت نبود البته الان هم از چاله به چاه افتاده ایم و همه چیز در تیول آخوندها و سپاه است و چون نهادهای مهم حاکمیت از نظارت دستگاههای نظارتی معافند و چون مطبوعات آزاد بسته شده اند فساد بیداد میکند بنا براین بهتر است هر چیز را جای خودش و به اندازه خودش با انصاف نقد یا تمجید کنیم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آره از نظر شماها مملکتی خوبه که مثل سوئد 2013 باشه! تازه سوئد هم خوب نیست اگر خوب بگردید صدها ایراد درش پیدا میکنید و در نتیجه مردم سوئد باید انقلاب کنن و رژیم سلطنتی رو براندازن تا مملکتشون درست بشه!!

      حذف
  16. یک حسن حکومت سابق این بود که در زندگی خصوصی مردم دخالت نمی کرد و استخدام در سازمانهای دولتی غیر سیاسی و غیر امنیتی برای همه امکانپذیر بود ( البته جمعیت هم به خصوص جمعیت باسواد شهری کم بود و پول نفت فراوان که باعث استخدامهای بی حساب شد و دستگاه اداری را بیحساب گسترده کرد) الان اگر بخواهی رفتگر هم بشوی باید یک آخوند تاییدت کند ودر زندگی خصوصی و اعتقادات مردم دخالت زور گویانه میشود . باید برای گرفتن ارتقای اداری در کلاسهای مسخره عقیدتی شرکت کنی ریاکارانه حاجی حاجی بگویی مرتب بگویی فلانی بنده خدا روی پیشانی را داغ کنی تظاهر به روزه داری و نمازخوانی بکنی و خلاصه اند ریا کاری باشی . واقعا راست میگوید ناشناس قبلی از چاله به چاه افتاده ایم نه قم خوبه نه کاشون لعنت به هر دوتا شون . البته منظور شهر ها و مردم قم و کاشان نیست ضرب المثل است.

    پاسخحذف
  17. « سند واگذاری ششدانگ سرزمین اسراییل به یهودیان توسط الله تا آخرت در قرآن »

    ۱- آیا مسلمانان حرف الله را هم قبول ندارند و می گویند الله اشتباه کرده است؟
    ۲- آیا در قرآن سندی است که الله آنرا پس گرفته باشد؟
    ۳- آیا روحانیون مسلمان برای جنگ طلبی و ایجاد بحران برای سر کار ماندن بهانه دیگری هم دارند؟
    ۴- آیا مسلمانان نباید از روحانیون خود سوال کنند چرا آنها حرف قرآن را قبول ندارند؟
    ۵- آیا کشاندن ایرانیان که سابقه چند هزار ساله دوستی با یهودیان دارند به دشمنی بیهوده با یهودیان و اسراییل در جهت دشمنی با ایران و ایرانیان و منافع ملی ایرانیان نیست؟
    -----------------------------------------------------------------

    ( متن قرآن سوره ۱۷: الإسراء )

    پس [فرعون] تصميم گرفت كه آنان را از سرزمين [مصر] بركند پس او و هر كه را با وى بود همه را غرق كرديم (۱۰۳)

    فَأَرَادَ أَن يَسْتَفِزَّهُم مِّنَ الأَرْضِ فَأَغْرَقْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ جَمِيعًا ﴿۱۰۳﴾

    و پس از او به فرزندان اسرائيل گفتيم در اين سرزمين ساكن شويد پس چون وعده آخرت فرا رسد شما را همه با هم محشور مى‏كنيم (۱۰۴)

    وَقُلْنَا مِن بَعْدِهِ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ اسْكُنُواْ الأَرْضَ فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ جِئْنَا بِكُمْ لَفِيفًا ﴿۱۰۴﴾
    ________________________________________________
    « کورش فردوسی » koroshferdowsi@gmail.com
    لطفا این متن را در سایتهای دیگر تکثیر نمایید.

    پاسخحذف
  18. آقا با درود
    زمان محمد رضا شاه بزرگ ما دانشجویان نه تنها پولی بابت شهریه پرداخت نمیکردیم که پولی هم میگرفتیم به نام حقوق ماهانه و بهترین غذاهای ایران در سلف سرویس دانشگاه ها سرو میشود و سفرهای خارجی با وام دانشجوئی که اکثر هم بخشیده میشد میرفتیم و جالب اینجاست که در مقابل این همه فقط باید تعهد میدادیم که بعد از تحصیل به استخدام دولت در آییم و ما ابلهان ان هنگام نمیدانستیم که این یعنی گارانتی داشتن و شغل داشتن و از ان ناراضی بودیم ، جالب اینجاست که توسط دانشگاه به موسسات دولتی هم معرفی میشدیم که با کار چند ساعت در روز کمک خرج هم داشته باشیم .
    به قول ان نظر اولی هر چیز که مفت به دست بیاد مردم برایش ارزشی قائل نیستند مثل بانوان که صبح بیدار شدند دیدند آزاد هستند بعد مرگ بر شاه گفتند و حالا آرزو میکنند مقداری از مویشان بیرون باشد . مطلب خوبی بود کاش هر کس از شغل ان زمان خود بنویسد تا با امروز مقایسه شود .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مطالب ناشناس کاملا درست است من هم دانشجوی آن زمان بودم. اما حکومت یک حماقت بزرگ داشت و آن ممنوعیت برخی کتابها بود . همین ممنوع بودن برخی کتابها باعث انگیزه دانشجویان برای یافتن و خواندن و مباهات به خواندن آن کتابها بود در حالیکه دریافت دانشجو از مطالب آن کتب همراه با پیشداوری قبلی و سطحی بود .مثلا یک دانشجوی برق که اطلاعی تخصصی از فلسفه و اقتصاد نداشت یکی از کتابهای مارکس را با زحمت پیدا میکرد و با بدبختی می خواند و یک برداشت سطحی میکرد و فکر میکرد یک سر و گردن از بقیه بالاتر است .اشکال دیگر حکومت شاه عدم ارتباط ایشان با مردم بود . مشتی آدم چاپلوس و متملق و فاسد درارکان حکومت بودند که به صورت نفرت انگیزی مسابقه تملق گویی و دست بوسی گذاشته بودند. تکیه حکومت بر اینکه همه باید منویات شاهانه را اجرا کنند و ساختن یک چهره فوق بشری از یک آدم معمولی همانقدر نفرت انگیز بود که امروز با تبلیغات کر کننده یک آدم معمولی با همه ضعف ها و نیازها را دارند قدسی جلوه میدهند در این مورد همه حکومت های دیکتاتوری مسیر یکسانی می پیمایند . سیزده سال وزارت هویدا که فردی ضعیف و چاپلوس بله قربان گو بود( وزیر ایده آل اکثر دیکتاتورها) و اختیار عزل و نصب یک بخشدار را بدون اذن آریامهر نداشت جوانها ی دانشجورا از حکومت علیرغم امتیازات ذکر شده ناراضی ساخته بود به طوریکه میخواستند آن وضعیت از بین برود و نمیدانستند چه خواهد آمدو چگونه از دست گرگ نجات یافتند اما گرگ آنها فی الواقع نظام بعدی بود

      حذف
    2. در تکمیل نظرکاربر بالا باید بگویم من خیلی از کتب ممنوعه در زمان شاه را بعدا خواندم . باید بگویم دستگاه امنیتی و فرهنگی ایشان خیلی ابلهانه عمل میکردند . اگر به جای ممنوعیت آن کتب آنها را به عنوان چند واحد درسی اجباری در دانشگاهها میگذاشتند . نه تنها استقبالی از آنها نمیشد بلکه نوعی بیزاری از مطالب آن کتابها ایجاد میشد و خیلی از جوانها به دنبال یافتن آن کتب اسیر دام طرفداران مارکسیسم و مجاهد خلق و مذهبی های شبیه شریعتی و مطهری و ...نمیشدند.

      حذف
    3. کتابهای کمونیستی اون زمان در بیشتر کشورهای جهان ممنوع بود (از جمله آمریکا و انگلیس) کمونیست در اون زمان یک خطر جهانی بود و شماها اگر به دلیل ضد کمونیستی بودن شاه وی را دیکتاتور میدانید باید خیلی از کشورهای دیگه از جمله آمریکا و انگلیس رو هم دیکتاتور بدانید اصلا فکر میکنید در اون زمان چند کشور واقعا آزاد در جهان وجود داشت که شماها مثل بی بی سی چپ و راست محمد رضا شاه رو دیکتاتور خطاب میکنید

      حذف
    4. اولا با خواندن آزاد کتاب کسی کمونیست نمی شود کمونیستها از طریق تشکیلات حزبی مخفی خود اقدام به جذب افراد به کمونیسم میکردندو این ممنوعیت کتب کمونیستی بهترین کمک برای آنها بود که وانمود کنند چون این کتب علمی و محتوی حقایق اند حکومت از آنها وحشت دارد و پیشاپیش یکنوع حقانیت برای کتابها و کمونیسم در ذهن جوانان ساده و البته جویای آزادی و عدالت ایجاد میکردند.همین طور برای کتب شریعتی و مطهری . البته کتب سایر آخوند ها را که آزاد هم بود دانشجویان نمی خواندند و بهمین دلیل اطلاع دقیقی از ماهیت اسلام و ولایت فقیه و این حرفها نداشتند . فکر میکردند اسلام حد اکثر با عرق خوری و زنا مخالف است و کمی به داشتن روسری بانوان اهمیت میدهد .پس این آزاد نبودن کتب خود بخود کمکی بود به بقایای حزب توده و کنفدراسیونیها و ...برای جذب نیرو .ثانیا ترس حکومت از کمونیسم بیمارگونه بود . کمونیست ها ممکن بود فقط از طریق کودتای نظامی به قدرت برسند که در بیشتر کشورها بدینگونه به قدرت رسیدند بعد از جنگ جهانی در کدام کشور از طریق انقلاب مردمی کمونیسم حاکم شد؟ ثالثا این هم باز دیکتاتوری را توجیه نمی کند . شما از کجا میگویید کتب کمونیستی در اروپا ممنوع بوده در حالیکه احزاب قوی کمونیستی و سوسیالیستی آزاد بودند و در بسیاری کشورها در پارلمان بودندو در کابینه ها پست وزارتی داشتند . . فقط حکومت فاشیستی فرانکو در اسپانیا آنهم بعد از جنگ داخلی اینها را ممنوع کرده بود . ایکاش بازماندگان نظام سابق این شجاعت اخلاقی را داشتند حداقل یکبار این روش حکومتی خود و دیکتاتوری را نقد کنند .

      حذف
  19. آقا اینها رو هم بنویسید که قیمت ششلیک گشت در این رستوران برابر با پولی هست که چند ماه پیش دو جوان را به خاطر ان اعدام کردند یعنی ٧٠ هزار تومن ای تف بر کسانی که هنوز به شاه بند میکنند آخه بیسوادها حالا که شاه نیست چند تا کتاب خواندید ؟ چه گلی به سر مردم زدید ؟ مگه نه اینکه دموکراسی که تازگیها یاد گرفتید های فریادش کنید برای رفاه و آسایش و بیمه درمانی و پرهیز از جنگ و آموزش و پرورش مجانی و زندگی یهودی و ارمنی و بهای و سنی و شیعه در کنار همدیگر است کدام یک از اینها را زمان شاه نداشتید ؟ در کدام کشور دموکرات جهان بیمه مجانی هست و تحصیل رایگان ؟؟؟؟ شرم بر دشمنان بیسواد و کوردل پهلوی .
    کسانی که پدر و مادر خود را با گیوه و نعلین و ..... فراموش کرده اند و به یک کشور خارجی پناهنده شده و ناگهان " جو" برشان داشته و ده محل زندگی خود را فراموش کرده و ناگهان دموکرات شده اند ( البته در صفحات سایت ها چون در منزل تو سر زن و بچه خود میزنند ) نمیفهمند که این دموکراسی غربی حاصل ٤٠٠ سال کار فکری و عملی هست و پشتوانه های فرهنگی ان از نقاشی گرفته تا معماری و کتاب و فلسفه آدم های کلانی را پشت سر خود دارد ما چه داریم ؟ دری وری های "صادق هدایت "تحت تاثیر " کافکا " ضد زندگی ؟ متل و قصه های بچگانه جمالزاده ؟ به دامن زندگی ایلی و قبیله ای پناه بردن دولت آبادی ؟ رونویسی کتابهای خواهران برونته توسط فهیمه راستکار ؟ بهار ال انوار مجلسی ؟
    تنبلی ذاتی این ملت که اهل هیچ کاری جز غر زدن نیست این کشور را بدبخت کرده و عده ای مزدور نظام هم همه جا آماده کوبیدن پهلویهای مدرن هستند و برخی هم ندانسته مثل "بز اخوش " فقط کله تکان میدهند .
    لینک قیمت منو رستوران برج میلاد برای ابلهان ضد پهلوی : http://seirnews.com/fa/news/15725

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آفرین معلوم میشود جنابعالی کلی کتاب خوانده ای و بیعار هم نیستی . پدرت هم گیوه نمیپوشیده و خیلی کسی هستی . اصلا این ملت لیاقت ندارند . حمالند . بیشعورند. تنبل و بی خاصیت اند . فقط پهلویها و دور و بریهاشان آدمند .
      ولی متاسفانه باید گفت با وجود اینهمه اظهار فضل و به فرض اینکه این کتابها و خیلی دیگر را خوانده باشی باز سی سال از مرحله پرتی . جامعه ایرانی را نمیشناسی . مردم ایران با وجودیکه زیر سلطه دیکتاتوری مذهبی باید برای بقای حود و رسیدن به آزادی مبارزه کنند ولی برای شما و امثال شما و رضا پهلوی که هنوز از دستشان در می رود و ماهیت واقعیشان را رو میکنند که مردم را مشتی نادان و بیعار و بی سرو پا به شمار می آورند تره هم خرد نمی کنند. ساعت شما در سال 57 خوابیده یک ذره به روز نشده اید .
      هرکه نامخت از گذشت روزگار
      هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار
      در هپروت و توهم خود باقی بمانید عکسهای تاج گذاری و جشن های دو هزارو پانصد ساله را تماشا کنید که درد بواسیر خود را زیاد حس نکنید

      حذف
    2. دشمنان خاندان پهلوي مشتي حرامزاده وطن فروش بودند كه يا سرشون در آخور ملاها بود و از عمامه به سرها جيره و مواجب مي گرفتند (بدليل تحميق مذهبي) يا سر در آخور شوروي كمونيستي داشتند و گوش به شعارهاي مضحك حزب توده و سازمان هاي چپ. آدم شريف و با وجداني كه از روي دلسوزي به نقد حكومت پيشين بپردازه از تعداد انگشتان يك دست هم كمتر بوده و هست. 99 درصد حرامزاده و ايران ستيز بوده اند و بي دليل نيست كه نتيجه انقلابشون هم چنين منجلابي بود كه 34 سال است همه مردم را گرفتار خود كرده است.

      حذف
    3. لطفا آقای ایرانی ساعت خود را کوک کن. با فحش دادن چیزی عوض نمیشود .آب هرزرفته به جوی بر نمیگردد . تا طرفداران پهلوی انتقاد منصفانه از دوران پهلوی نکنند و شرایط جدید دنیا را نبینند راه به جایی نمیبرند . شاه دیکتاتور خودخواه و خود بزرگ بین و ترسو بود. چقدر دلیل و سند باید نشان داد؟ انقلاب مردم که بر علیه دیکتاتوری بود به سبب نبود نهادهای دموکراتیک و ناآگاهی مردم به بیراهه رفت و از چاله به چاه افتادیم .مثل مردم مصر در این زمان .اگر شاه اصلاحات دموکراتیک کرده بود و قدرت را به مردم سپرده بود شاید الان فرزندش به عنوان یک شاه مشروطه سلطنت میکرد و این ملت اینقدر ستم نمی دید

      حذف
    4. دوران پادشاهی به سر آمده است . دقت کنید حتی در افغانستان عشیره ای هم نظام پادشاهی نتوانست مستقر شود با وجودیکه آمریکا حامی آن بود . بهتر است سلطنت طلبان از رویای شیرین خود برای احیا دوران آریامهری بیدارشوند و واقعیت های جدید -مردم جدید را ببینند.

      حذف
  20. داستان های تخیلی بدون مدرک

    پاسخحذف